פשוט לשתות יין טוב! משלוח מיוחד בחיפה והקריות
Search
Close this search box.

כחוט השנין

טעימת שנין בלאן 5.2024 - בלוג הפיינשמקר

שנין בלאן הוא זן מרתק, סמל של העולם הישן שהפך בינלאומי כמו שאר בכירי הלבנים. מנעד בלתי נתפס של סגנונות, החל מיין יבש ועד מבעבע מתוק, כולן גרסאות עם ותק ומסורת נכבדים מאחוריהם, הופכים אותו למעניין לא פחות. טעימה קטנה עם דרום אפריקאי אחד ושלושה יינות מהלואר העלתה קווים מעניינים לדמותו.

הטעימה היתה מוצלחת בזכות יינות שכל אחד מהם עומד בזכות עצמו וכולם כאלה שארצה לחזור אליהם בעתיד. ארבעת היינות מציגים ביטוי של טרואר מגוון. סגנונית היה ביניהם דמיון מסוים, בין השאר בזכות תסיסה והבגרה בחביות על שמרים עדינים, אבל היו גם די שונים זה מזה. המנעד היה די שקט ואלגנטי באופן כללי, שום דבר בומבסטי, מינרליות ופלינט מופיעים כתווים משתלבים בפרופיל. כמעט כל היינות הרגישו בעיקר גסטרונומיים, כמלווים לאוכל ולא לשתייה ארוכה לבדם. כולם ללא יוצא מהכלל חייבים טמפרטורה נמוכה כדי לנצוץ – כלל האצבע שיין לבן טוב מציע עניין גם כשהוא מתחמם מעט, פחות עבד בטעימה הזו.

Radford Dale Vinum Chenin Blanc 2020

שנין הגיע לדרום אפריקה כבר במאה ה-17, ומהווה גשר של ממש בין העולם הישן והחדש במדינה הדרומית. היין הזה, מובחר אבל לא יין דגל כלשהו, מראה שדרום אפריקה יכולה קרובה אל עמק הלואר בצורה שקצת הפתיעה אותי. היין מופק מכרם בוגר בסטלנבוש שניטע בשנת 1969 וגדל ללא השקייה על אדמה גרניטית. תסיסה והבגרה על שמרים עדינים נעשים בחביות במנעד גדלים רחב שרק חלק קטן מהן חדשות. משהו במשחק הזה תרם לנגישות ולרוך שיש ביין. בגיל 4, הדבר היחיד שאולי חסר בבקבוק היא חומצה יותר נוכחת. הוא לא בדיוק יין ליישן אבל לא מרגיש בסוף ימיו, ומציע הרבה נקודות טובות, כולל איזון טוב וכמה מאפיינים קלאסיים: קליפת תפוז, משמש, מינרליות שנוגעת בפלינט, נימים של עשבוניות וירקרקות של אפונה ירוקה. בחיך הוא סמיך עם מעט מרירות חריפה שמפצה במשהו על החומציות המוגבלת. יין שהפתיע לטובה.

Domaine du Closel Chateau des Vaults Savennieres Clos du Papillon 2020

סבינייר הוא אזור שמצטיין באורך ונוטה להיות יותר רענן ופחות כבד. היין בטעימה הוא מכרם מאד מובחר, עם יותר פרי מאדמה, ומדגים עוצמה שקטה, ארוכה ומרשימה. הטרואר המאתגר כולל צפחה, גרניט וקוורץ, והגפנים בגילאים שונים מופקות בנפרד עם השרייה על המשקעים למשך שנה עד להכנת הבלנד הסופי. האורך והמורכבות כאן ממקמקים אותו בין טובי השנין, עם מרקם שמצליח להיות שופע ואוורירי באותו זמן. הדגש על הפרי היה מרתק בהשוואה מול שאר היינות. הכל כאן בנדיבות ובאיזון, חומציות ופירות מיובשים, דבש, קש, צימוק לבן, שעווה, אקציה. זה יין שיוכל להתפתח בחמש שנים פלוס הקרובות, ומאוד נגיש ונדיב כבר עכשיו.

Thierry Germain Domaine des Roches Neuves Saumur Clos Romans Blanc 2018

שנין מיקב שמפיק בעיקר קברנה פרנק מסומור-שמפיני הסמוך. הכרם בסומור – אפלסיון שמופקים בו גם קברנה פרנק אדום ורוזה ושנין מבעבע – הוא הכי אדמתי בטעימה, יין מלא עזוז שלא מנסה להיות רך ויותר מדי אלגנטי. הטרואר הוא חמר-גירני וההפקה גם כאן כוללת תסיסה והבגרה על המשקעים בחביות גדולות בעיקר למשך כמעט שנה בסך הכל. באף הוא מאוד ארומטי, עם הדרים ופרחוניות. בחיך מעט מרירות בסיומת. זה האופי וזה היופי, מעט חספוס ואופי מעורר, והעוצמה כאן יכולה להתרכך ולהתעדן עוד 3 שנים לפחות.

Domaine Huet Vouvray ‘Clos du Bourg’ Sec 2022

דומיין הואט הוא מייצג ייחודי של אזור ווברה וחצב לעצמו קטגוריה משלו באיכות העשייה. היקב מייצר כנראה את כל סוגי הסגנונות שקיימים לשנין. בבצירים חמים הפרי הופך ליינות יותר מתוקים, ולהיפך, כולל מבעבעי ווברה. היקב החליף ידיים לפני עשור וחצי והשאיר את אחד הייננים הראשיים בתפקידו. היין במקרה זה הוא תוצר יבש של כרם כלו דה בורג עם קרקע גירנית והוא כמעט רזה לעומת כל קודמיו בטעימה, עם פרופיל די שונה, לא דבש ושמן אתרי אלא משמש צעיר ושומר, בתוספת מינרליות עם נימה מלוחה. הלב כאן הוא רעננות ולא סמיכות. הדרך שבה החלקים ביין הזה נופלים למקום מרגישה שמיימית. השעווה מסבינייר הופיעה גם כאן אבל בקנה מידה המוקפד של היין. משהו אומר לי שכל דבר שהיקב הזה מוציא שווה תשומת לב מיוחדת.

יינות מומלצים

שנין בלאן מפתיע מדרום אפריקה עם מאפיינים ואיכויות של עמק הלואר, בסגנון סמיך ועשיר עם איזון טוב שהופך אותו לטעים ונגיש

שנין הגיע לדרום אפריקה כבר במאה ה-17, ומהווה גשר של ממש בין העולם הישן והחדש במדינה הדרומית. היין הזה ברמת אמצע-גבוהה הזה מדגים שדרום אפריקה יכולה קרובה אל עמק הלואר. הכרם היחידני בן 55 בסטלנבוש וגדל ללא השקייה על אדמה גרניטית, באופן שמאלץ את הגפנים לשלוח שורשים אל יותר ממטר במעמקי הקרקע. תסיסה והבגרה על שמרים עדינים נעשים בחביות במנעד גדלים רחב שרק חלק קטן מהן חדשות. היין נגיש ורך, סמיך ודשן. וינום שנין בלאן מציע הרבה נקודות חוזקה, כולל איזון טוב ומאפיינים קלאסיים של הזן מהעולם הישן. לבן מומלץ שיפתיע חובבי שנין בלאן מעמק הלואר.

לפרטים ורכישה »
Radford Dale Vinum Chenin Blanc המחיר המקורי היה: ₪99.00.המחיר הנוכחי הוא: ₪92.00.
SHARE​

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים שאולי יעניינו אותך

דומיין ויינבאך ריזלינג קווה תיאו - בלוג הפיינשמקר

ֿRiesling Cuvée Theo

ריזלינג מעולה וטעים, לבדו או ליד כל מנה, שמחזיר את הצבע ללחיים של אלזס. מומלץ

בוייה מרטנו בורגון קוט ד׳אור בלאן - בלוג הפיינשמקר

Bourgogne Côte d’Or Blanc

בורגון לבן מובחר שמופק מכרמים באזור מרסו ונוגע בקצה העליון של דרגת הבסיס. מומלץ

כבר רשומים? התחברו

רישום משתמש חדש

שלום לך :-) רק רצינו לוודא...

…שהגיל שלך הוא 18 ומעלה.

דילוג לתוכן